torsdag 29 augusti 2013

Blå basilika?

Heter den så, den här basilikan? Blå basilika?
Hur som helst tycker jag den är väldigt snygg.
Även de överblommade blomstänglarna är fina så jag har inte klippt bort dem. Den luktar lika gott som "vanlig" basilika, men maken har inte fått använda den i matlagningen, den är för snygg!
Mörka stänglar och bladnerver matchar mina oxalis och de svarta krukorna.
Jag köpte dem i början av sommaren och de har vuxit till sig bra, så här såg de ut i början.
Jag vill så klart övervintra dem, men det återstår att se hur det går. Och om jag har någon plats till dem?!


Tack för alla snälla kommentarer om mitt reportage i förra inlägget!

9 kommentarer:

  1. Jag tycker också att kryddväxter är vackra när de blommar - alldeles för vackra att använda i maten.

    SvaraRadera
  2. Snygga, men jag vet inte vad de heter. /Eva

    SvaraRadera
  3. Kære Katarina,
    Du har mange spændende planter, denne må jeg prøve næste sommer. Bordet du har i baggrunden er jeg helt vild med og synes, at det er meget smukt. Også planterne du har på det, glassene og jeg kunne blive ved ...
    Meget, meget fint! Eller ´snygga´ som i siger.
    Jeg følger glad med her på din blog :-)
    Kh Mathias

    SvaraRadera
  4. Super fina, roligt med något nytt.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina
    Det kunne godt ligne Basilika - ocimum 'Magic mountain'
    Den er meget smuk, jeg vil lade den gå i blomst, da den bare er så yndig!!

    Dejlige billeder.. :)

    Kh. Mia Elvira

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan det vara. Ttack för svaret, Mia Elvira!
      /Katarina

      Radera
    2. Ja, det kan det vara. Ttack för svaret, Mia Elvira!
      /Katarina

      Radera
  6. Snyggt sidebord i betong du har!!!!
    Trevlig helg
    Mariana

    SvaraRadera

Så kul att få en hälsning från dig, tack! /Katarina